Sortowanie
Źródło opisu
Katalog Mediateki
(10)
Forma i typ
Książki
(10)
Publikacje naukowe
(3)
Dostępność
dostępne
(10)
Placówka
Wypożyczalnia
(10)
Autor
Bal Ewa (1973- )
(1)
Barthes Roland (1915-1980)
(1)
Cudzich-Budniak Katarzyna (1985-)
(1)
Dionysios ek Fourna (ca 1670-ca 1745)
(1)
Dovey Jon (1955-)
(1)
Falski Maciej (1977- )
(1)
Fox Dorota
(1)
Hawryszków Kama
(1)
Hejmej Andrzej (1970-)
(1)
Kania Ireneusz (1940-)
(1)
Kennedy Helen W
(1)
Kowalska Beata socjologia
(1)
Lévi-Strauss Claude (1908-2009)
(1)
Macios Tomasz
(1)
Margolis Hanna (1962- )
(1)
Oksiuta Anna
(1)
Olender Maurice (1946- )
(1)
Pitrus Andrzej (1968- )
(1)
Slany Krystyna
(1)
Smorąg-Różycka Małgorzata
(1)
Szabat Marta
(1)
Turczyn Anna (1979-)
(1)
Wąchocka Ewa (1957- )
(1)
Ślusarczyk Magdalena (1977-)
(1)
Rok wydania
2020 - 2024
(1)
2010 - 2019
(7)
2000 - 2009
(2)
Okres powstania dzieła
2001-
(3)
Kraj wydania
Polska
(10)
Język
polski
(10)
Temat
Antropologia społeczna
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Etyka
(1)
Felieton polski
(1)
Film animowany
(1)
Film polski
(1)
Filozofia francuska
(1)
Foucault, Michel (1926-1984)
(1)
Gender
(1)
Gry komputerowe
(1)
Inność
(1)
Intersubiektywność
(1)
Językoznawstwo
(1)
Kisielewski, Stefan 1911-1991
(1)
Kobieta
(1)
Kompozytorzy polscy
(1)
Krytyka literacka polska
(1)
Krytyka muzyczna polska
(1)
Kultura masowa
(1)
Lévinas, Emmanuel (1906-1995)
(1)
PRL
(1)
Performance
(1)
Pracownia Rysunku Filmowego (Akademia Sztuk Pięknych ; Kraków)
(1)
Płeć
(1)
Reżyserzy polscy
(1)
Semiotyka
(1)
Semiotyka i literatura
(1)
Studio Filmów Animowanych (Kraków)
(1)
Szkolnictwo filmowe
(1)
Szkolnictwo wyższe artystyczne
(1)
Sztuka
(1)
Sztuka nowych mediów
(1)
Techniki malarskie
(1)
Transseksualizm
(1)
Urbański, Kazimierz (1929-2015)
(1)
Wytwórnie filmowe
(1)
Zabawa (filozofia)
(1)
Temat: czas
1901-2000
(3)
1945-1989
(3)
1989-2000
(2)
2001-
(2)
1901-
(1)
Temat: miejsce
Polska
(1)
Gatunek
Esej
(1)
Malarstwo bizantyńskie
(1)
Monografia
(1)
Opracowanie
(1)
Dziedzina i ujęcie
Historia
(3)
Kultura i sztuka
(2)
Filozofia i etyka
(1)
10 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
(Nowe Perspektywy. Performatyka)
Nie da się ukryć, że mieszkając w Polsce, jesteśmy dzisiaj częścią świata utożsamianego z globalną Północą, opisywanego przez Arjuna Appaduraia i Achille Mbembego, ale jednocześnie żyjemy w miejscu, gdzie trajektorie historycznych procesów i wektory energii społecznych niekoniecznie są z tym światem zbieżne. Trwa tu bowiem nieustanny proces negocjowania geopolityki naszego poznania albo aktualizowanie różnicy między Wschodem a Zachodem Europy różnicy, którą wojna Rosji z Ukrainą odgrywa w nowej odsłonie. () Trzeba zatem zdać sobie sprawę z tego, że określone wyobrażenia o globalnych podziałach świata często stanowią kognitywną matrycę lokalnych stref kontaktów międzykulturowych. () Ale efekty spotkań w owych strefach kontaktu wydają się całkowicie emergentne i wydarzeniowe, co usprawiedliwia wybór metodologii i narzędzi ich badania. Podstawowym narzędziem diagnostycznym stref kontaktu i konfliktu są dla nas performansy naturo-kulturowe, które sytuują człowieka w przestrzeni relacji ze środowiskiem naturalnym, terytorium, społecznym otoczeniem oraz indagują wyodrębnione w ten sposób związki, nadając im nową dynamikę i wykładnię. Performans pełni tu zatem funkcję epistemiczną, na równi z innymi, uznanymi zwykle za bardziej naukowe, sposobami badania i konceptualizowania świata.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Teatr/ Taniec/ Performence 59 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 123 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Malarstwo 104 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 256 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Artyści Kis.1 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Cultura)
Lévi-Strauss swobodnie czerpie ze swych prac, wydobywając najważniejsze ich tematy, komentując je i analizując. Odczytuje na nowo utwory, które przyniosły mu sławę, podejmując najważniejsze dla społeczeństwa i nieprzerwanie zajmujące go kwestie, zwłaszcza jeśli chodzi o związki między „rasą”, kulturą a historią. Zastanawia się też nad możliwą przyszłością nowych form humanizmu w tak zmieniającym się świecie.
O ile stali czytelnicy Lévi-Straussa odnajdą tu problematykę przenikającą jego wcześniejsze dzieła, to nowe pokolenia będą mogły odkryć pewną wizję przyszłości proponowaną przez słynnego antropologa. Podkreślając znaczenie antropologii jako nowego „demokratycznego humanizmu”, Lévi-Strauss zastanawia się nad „kresem kulturowej supremacji Zachodu” oraz nad związkami między relatywizmem kulturowym a osądem moralnym. Badając problemy globalizującego się społeczeństwa, bierze pod uwagę także praktyki ekonomiczne, kwestie związane ze sztucznym zapłodnieniem, relacje między myślą naukową a mityczną(...)
Uznawane na całym świecie dzieło Claude’a Lévi-Straussa staje się dzisiaj laboratorium myśli otwartej na przyszłość. Dla studentów oraz młodszych pokoleń niniejsza książka będzie z pewnością najlepszym wprowadzeniem do wrażliwego zrozumienia świata Lévi-Straussa.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 223 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Hanna Margolis w książce Animacja autorska w PRL w latach 1957–1968. Ukryty projekt Kazimierza Urbańskiego łączy kompetencje historyczki sztuki, krytyczki artystycznej i animatorki, co sprawia, że wyposażona jest w narzędzia badawcze i wiedzę z obranej dziedziny, jak i obserwacje oraz doświadczenie w działaniach artystycznych, organizacyjnych i produkcyjnych filmu animowanego. Autorka bada proces wyłaniania się w PRL praktyk i strategii animacji autorskiej oraz dokonuje rewizji dotychczasowych sądów na ten temat, dołączając do publikacji, które zaczynają składać się na rosnący powoli korpus polskich tekstów z dziedziny kultury produkcji. Trafnie wybrała metody pracy na dokumentach z publicznych i prywatnych archiwów, przeprowadziła wywiady z bohaterem książki, jego współpracownikami i studentami, sama była studentką Urbańskiego. Problematyka polskiego filmu animowanego jest prawdopodobnie najbardziej zaniedbanym tematem w dziedzinie refleksji naukowej o filmie, a książka Margolis ma charakter wyraźnie polemiczny wobec dotychczasowych publikacji i obiera nieużywaną w refleksji nad animacją ścieżkę, w której neutralne zdawałoby się pojęcia, jak film polski, polska animacja, animacja autorska, stają się problematyczne. Autorka prezentuje sytuację instytucji kinematograficznej w Polsce od lat odwilży i kluczowe dla zrozumienia paradoksów animacji autorskiej filmy Jana Lenicy i Waleriana Borowczyka, które – zupełnie inaczej niż inni badacze – przybliża jako produkcje Zespołu Filmowego Kadr zrealizowane w Wytwórni Filmów Dokumentalnych w Warszawie i z tego precedensu, a nie tylko talentu grafików, wysnuwa wnioski natury badawczej. Realizacje Lenicy i Borowczyka stają się głównym punktem odniesienia, niejako probierzem ukrytego w historii kina projektu Kazimierza Urbańskiego, powstałego w tym samym czasie w Pracowni Rysunku Filmowego przy krakowskiej ASP. Badaczka przybliża metody pracy, dydaktyki i teorii Urbańskiego. Nurt filozoficznej refleksji, uprzywilejowany w badaniach animacji, zderza z „dramatem materii”, kompozycjami kinetycznymi pozbawionymi scenariusza lub traktującymi go pretekstowo. Wreszcie staje się jaśniejsze, co Urbański rozumiał przez termin „kinoplastyka” i jak wcielał tę ideę w praktykę. Uzyskujemy także dostęp do „tygla laboratoryjnego”, mitycznego krakowskiego oddziału Studia Miniatur Filmowych, z którego wywodziło się całe pokolenie polskich animatorów, niejako z symbolicznego „ojcobójstwa” jego założyciela. Książka przekonuje, jak wiele z dorobku autorskiej animacji ma swoją kontynuację we współczesności i jak bezbronni, a nawet bezmyślni pozostajemy, nie zdając sobie w pełni sprawy z tego pełnego paradoksów dziedzictwa. Z recenzji dr hab. Moniki Talarczyk-Gubały.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Film animowany 31 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
„Nie ukrywam, z niejaką zazdrością, że sam chciałbym napisać taką książkę, ale i z satysfakcją, że ktoś to wreszcie znakomicie zrobił. Mogę chyba nieskromnie (jako pomysłodawca i redaktor) powiedzieć, że To nie jest sztuka, panie profesorze będzie znakomitym dopełnieniem Klasycznych dzieł sztuki nowych mediów (2015) (Andrzej Pitrus był jednym z autorów tej pracy zbiorowej), które będzie wykorzystywane, także przeze mnie i, jestem przekonany, wielu innych nauczycieli akademickich zajmujących się w dydaktyce problematyką nowych mediów w sztuce. Warto ją polecić wszystkim tym, którzy często powtarzają, że sztuka technologiczna wymaga nie wiadomo jakich kompetencji odbiorczych, swoistego wtajemniczenia i znajomości nowych narzędzi, interfejsów, software’ów oraz hardware’ów. Nic bardziej mylnego – przede wszystkim potrzebna jest pasja i chęć poznawania nowej sztuki”. Z recenzji prof. dr. hab. Piotra Zawojskiego Andrzej Pitrus był w poprzednim wcieleniu kuguarem, ale za bestialskie pożarcie świetnie zapowiadającej się biatlonistki został skazany na życie w ludzkiej powłoce.Oczekując przebaczenia ze strony bogów, dorabia jako profesor w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pisze niskonakładowe książki poświęcone filmowi, sztuce mediów i innym zjawiskom związanym ze współczesną audiowizualnością. Autor m.in. monografii twórczości Billa Violi – jednego z najwybitniejszych artystów media artu. Mieszka czasem w Krakowie, czasem prowadzi życie nomady. Ostatnio uciekł przed polską ksenofobią i PiS-em do Torrevieja w południowo-wschodniej Hiszpanii. Pracuje tam nad książką poświęconą doświadczeniu kina.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Sztuka 509 [Magazyn] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Książka, którą polecamy Państwa życzliwej uwadze , to kolejna publikacja powstała w ramach istniejącego już blisko dekadę programu studiów genderowych w Instytucie Socjologii UJ. Jest ona odbiciem dynamicznie rozwijających się studiów nad kulturową tożsamością płci nie tylko w środowisku krakowskim, ale również w innych ośrodkach w Polsce. Jak pisze prof. Barbara Gąciarz w przedstawionym wyborze tak wielu opracowań, płeć została potraktowana jako zjawisko wielowymiarowe: biologiczne, psychologiczne, socjologiczne, kulturowe i historyczne. Pozwoli to odbiorcom uświadomić sobie właściwą wagę zajmowania się problematyką genderową dla lepszego funkcjonowania społeczeństwa i kultury, a także zrozumienia uwarunkowań kształtujących postrzeganie rol społecznych kobiety i mężczyzny jako składowych szerszych procesów rozwojowych.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Trans-queer 22 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Książka
W koszyku
Heterologia, czyli dyskursywny tryb argumentowania oraz nurt filozoficzny badający status inności w zachodniej kulturze, powstała jako odpowiedź na wiele czynników intelektualno-społeczno-politycznych stopniowo zmieniających intelektualny krajobraz Francji i świata począwszy od lat dwudziestych XX wieku. Myśliciele tego nurtu poszukują podstawowych wartości, które uległy dewaluacji przede wszystkim w czasie II wojny światowej oraz później, w toku przemian kulturowych i cywilizacyjnych, na nowo zadając pytania o status podmiotu w relacji z Innym. Nadrzędnym celem niniejszej książki jest opracowanie etycznych aspektów heterologii. Analizie poddane zostają pisma Michela Foucaulta (ze względu na ostatni etap rozwoju twórczego, w którym postuluje on rozwój kultur Siebie bądź technik Siebie), filozofia odpowiedzialności za Innego Emmanuela Lévinasa i metoda dekonstrukcji Jacques`a Derridy wraz z ostatnim etapem zwrotu etycznego, kiedy w centrum rozważań znajdują się zagadnienia gościnności, daru, przebaczenia. Wyodrębniona etyka nazwana zostaje heterologiczną, a to, co inne, stanowi jej zasadę. W tego rodzaju etyce Inny nie może być obcy, ponieważ kształtuje tożsamość podmiotu, posiada twarz, wyjątkową osobowość uwikłaną w kulturę i historię. To, co inne, staje się znajome, bliskie, godne, by wziąć odpowiedzialność.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. Nauki humanistyczne 379 [Wypożyczalnia] (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej